Isnin, 2 April 2007

penjagaan kesihatan anak-anak


Kesihatan Anak: Ubah cara pemakanan anak elak obesiti

KITA selalu mendengar mengenai masalah obesiti di kalangan kanak kanak. Bagaimanapun kadar peningkatan jumlah kanak-kanak obesiti tidak juga berkurang. Ia sesuatu yang tidak menghairankan kerana beberapa masalah seperti berikut;

- Makan adalah sesuatu yang menggembirakan
- Makanan yang tinggi kalori dan juga tidak baik untuk
kesihatan selalunya enak
- Bersenam adalah perkara yang susah untuk dilakukan

Setiap keluarga seboleh-bolehnya mengamalkan sedikit perubahan dalam cara kehidupan untuk memastikan anak mereka tidak menjadi obesiti. Ia boleh dilakukan tidak kira sama ada pada peringkat kanak-kanak atau bila dewasa kelak.Perlu ditekankan di sini, perubahan mestilah tidak secara mendadak. Jika dibuat terlalu drastik, kebanyakan ahli keluarga tidak dapat mengikuti perubahan itu.

Lima langkah yang mudah untuk menghindari masalah obesiti

- Mengurangkan makanan yang berkalori tinggiSecara umumnya satu paun berat badan
adalah bersamaan dengan 3,500 kalori. Jika anda mengambil lebih kurang 150 kalori
lebih sehari, dalam masa tiga minggu berat badan anda akan meningkat sebanyak satu
paun. Tahukah anda 150 kalori adalah bersamaan dengan sekeping biskut sehari? Bagaimanapun jangan sekali-kali mengikuti pelan diet yang terlalu tegas tanpa nasihat doktor atau pakar pemakanan.
- Kurangkan makanan segera (fast food)Kebanyakan makanan segera mempunyai kadar kandungan lemak yang tinggi. Tetapi tidak juga dinafikan kebanyakan restoran makanan segera sekarang ini mempunyai banyak pilihan makanan yang lebih berkhasiat.
- Kurangkan minuman kalori tinggiMinuman seperti minuman soda dan jus buah-buahan berkalori tinggi. Walaupun kanak-kanak boleh mengambil jus buah-buahan tetapi jika berat badan anak anda tinggi adalah lebih baik untuk mengurangkan minuman itu.
- Tingkatkan aktiviti senaman anak andaGalakan anak anda bersukan. Jika mereka kurang minat untuk bersukan aktiviti seperti berenang atau mengayuh basikal adalah mencukupi.
- Membeli barangan makanan dengan lebih bijakWalaupun anda tidak boleh mengawal pemakanan anak ketika mereka di luar rumah, barangan makanan yang dibeli untuk seisi rumah dapat mengawal sedikit sebanyak gaya pemakanan anak anda. Jika ibu bapa tidak membeli makanan seperti cip kentang dan makanan kalori tinggi, anak anda tidak akan mengambil makanan sebegitu sekurang-kurangnya di rumah.Perlu diingatkan, perubahan yang dilakukan mestilah sesuatu yang mudah untuk dijalankan. Ambil salah satu langkah seperti di atas setiap minggu. Secara tidak langsung tanpa diketahui perubahan yang agak ketara akan berlaku dalam cara kehidupan seharian.

TIP Panduan pemakanan kanak-kanak obesiti
- Mengurangkan makanan yang berkalori tinggi - Jangan makan di hadapan televisyen kerana ia selalu menyebabkan pemakanan yang berlebihan
Kurangkan makanan segera (fast food) - Pilih makanan yang berkhasiat apabila pergi ke restoran makanan segera.
- Kurangkan minuman kalori tinggi - Minum susu rendah lemak dan elakkan susu berperisa seperti coklat atau strawberi.
- Tingkatkan aktiviti anak anda - Berjalan setiap petang atau membabitkan diri dalam permainan.
- Membeli barangan makanan dengan lebih bijak - Baca label terhadap makanan yang dibeli. Pastikan makanan yang dibeli adalah rendah kalori seperti minuman kurang gula dan lemak.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)